MyFeed Personalized Content
Бебето на 8 месеца
Статии
Добави в моите любими

Приключения в храненето: нови вкусове, нови текстури, нови техники

7минути За четене Авг. 24, 2023

Тази възраст е вълнуващ и основополагащ етап в храненето и развитието на Вашето бебе. То усвоява много нови умения и с всеки изминал ден става все по-независимо. Ето как можете да му помогнете да се научи да яде и пие и да придобие увереност, докато започва нова глава в своите приключения, свързани с храненето. 

щастливо бебе

Приключение #1: Удоволствие от новите текстури

Създаване на обстановка: Зъбите се появяват по различно време при различните бебета, така че не се притеснявайте, ако Вашето мъниче още крие перлената си усмивка. Когато зъбите му започнат да пробиват, то постепенно ще премине от намачкване към дъвчене на храната. 

Бъдете негов водач: Не е необходимо да изчаквате появата на зъбите на бебето, преди да му предложите мека или кашкава храна – то ще използва твърдите си венци, за да я раздроби. Както и при новите вкусове и аромати, може да се наложи да предложите на бебето си нови текстури няколко пъти, преди то да реши, че ги харесва. Може да започнете, като предложите на бебето гъсто пюре с парченца меко сварени зеленчуци. Пюрето няма да се отделя от парченцата и ще се движи като едно цяло в устата му, така че няма да му се налага да се справя с твърде много късчета храна в устата си наведнъж. Гъстото пюре позволява на бебето да се упражнява да движи храната в устата си с движения нагоре-надолу и напред-назад, за да се подготви за преглъщане. Предлагате храни, подходящи за вземане с пръсти? Уверете се, че те са нарязани на малки кубчета, лесни за вземане и меки, както и че могат да бъдат раздробени в устата на бебето.  

Щастлив край: Намачканата с вилица бебешка храна учи бебето как да използва устните си, за да „изчисти“ храната от лъжицата.

майка храни бебе

Приключение #2: В търсене на фокус

Създаване на обстановка: Бебето Ви може лесно да се разсейва и да проявява по-голям интерес към Вашата храна, отколкото към своята собствена.  

Бъдете негов водач: Търпението е ключът тук. Често може да бъде oбезсърчаващо, но това е нормално поведение за бебетата на тази възраст. Проявете търпение и разбиране, докато опитва нови храни и се учи да се храни самостоятелно. Не бързайте и не го притискайте да яде повече. Насърчавайте го да ви подражава, като се храни със същите здравословни храни на масата. Направете времето за хранене забавно като говорите, пеете и се усмихвате. Ограничете разсейващите фактори, за да може то да се съсредоточи върху храненето. Преместете играчките или други предмети от масата, изключете телевизора и не носете телефони или таблети.  

Щастлив край: Като го запознаете с храненето по този начин, ще насърчите бебето си да стане доброволен участник в семейното хранене.

бебе яде щастливо

Приключение #3: Вземане на храни

Създаване на обстановка: Може би ще забележите, че бебето Ви преминава от хващане на храната с цялата си ръка към взимането ѝ между палеца и показалеца. Това се нарича щипков захват и навярно Вашето мъниче ще се наслаждава да практикува този нов подход, с който самостоятелно ще може да поднася храна към устата си.  

Бъдете негов водач: Не обръщайте внимание на бъркотията и го оставете да играе и да изследва храната чрез докосване. Вероятно ще откриете, че повече храна ще се озове по лицето, пода и столчето за хранене, отколкото в устата му, но не се притеснявайте. Така то се учи да се храни самостоятелно!  

Щастлив край: Овладяването на щипковия захват ще помогне на бебето да започне да използва лъжица. Понякога тя дори може да попадне в устата му! Освен това може би ще се радва да използва това новопридобито умение, за да се нахрани самостоятелно.

бебе яде с лъжичка

Приключение #4: В началото на самостоятелното хранене

Създаване на обстановка: Бебето ще Ви покаже знаци, когато е готово да започне да се храни само. Наблюдавайте как си играе с лъжицата и я приближава към устата си. Може също така да започне да мачка храната с челюстта си. То само ще държи отворена чаша или ще се опитва да вземе храна с новоусвоения захват – това са други признаци, че е готово. 

Бъдете негов водач: Помислете дали да не използвате две лъжици, когато учите бебето да се храни само – по една за всеки от вас. Така то ще може да следва Вашите указания. Избирайте лъжици с големи дръжки с мека текстура за лесен захват и никога не използвайте пластмасови за еднократна употреба, които могат да се счупят. Не забравяйте, че междинните похапвания също са важни и са още една възможност за упражняване на новите умения в хранененето. Стремете се да предлагате на бебето си три основни хранения и две междинни закуски всеки ден. То се нуждае от чест прием на храна поради малкото си стомахче.  

Щастлив край: Може да Ви се струва още далеч, но бебето Ви прави важни първи стъпки, за да се превърне в самостоятелно хранещо се дете.

татко и бебе

Приключение #5: Показва, че вече е сито

Създаване на обстановка: Бебето се ражда с инстинкти за разпознаване на това кога е гладно и кога е получило достатъчно храна. То ще реши дали и колко да яде. 

Бъдете негов водач: Като родител, Вашата задача е да предлагате на бебето си разнообразни здравословни предложения през целия ден – като основни хранения и междинни похапвания. Негова е задачата да реши дали и колко ще изяде. Никога не насилвайте бебето си да яде определена храна или да довърши това, което сте сложили в чинията или в купичката му. Обръщайте внимание на сигналите му за глад и ситост.  

Щастлив край: Проучванията показват, че бебетата, чиито родители реагират правилно на признаците за глад и ситост, е по-вероятно да запазят здравословно тегло, когато пораснат.

изплезено бебе

Приключение № 6: Развитие на мускулите на езика

Създаване на обстановка: Езикът на бебето се натоварва, докато то се храни. Той се движи от една страна на друга, за да избута храната към венците и да я намачка. 

Бъдете негов водач: Ако купувате бебешка храна от магазина, обърнете внимание на разновидностите, специално създадени за този етап от захранването. Те съдържат бучки и са с плътна текстура, така че детето да ги усеща в устата си, но да не се налага да дъвче прекалено много.  

Щастлив край: Докато бебето се храни, то тренира мускулите на устата си, които са важни за бъдещото хранене.

бебе с чаша

Приключение #7: Пиене от чаша

Създаване на обстановка: На възраст от осем до десет месеца, бебетата са нетърпеливи да усвояват нови умения, което е идеалното време да им помогнете да се научат да пият от чаша. 

Бъдете негов водач: Бебетата обичат да подражават, затова покажете на своето мъниче как да действа. Дръжте отворената чаша с две ръце и я поднесете към устата си, за да отпиете. Подайте му празна пластмасова чаша, за да може да си играе, да изследва и да се упражнява да я държи. Засега Вие трябва да държите и накланяте чашата – то е заето с това да я изследва! Насърчавайте го да Ви подражава и го хвалете, ако се опитва. Изберете здрава чаша, която е с подходящи размер и широчина за малките му ръчички, за да му помогнете с хващането. Отворената чаша, а не тази с клапа или чучурче, ще натовари мускулите на устата му и ще му помогне да усъвършенства уменията си за пиене. Ако бебето Ви има нужда от закуска или пиене на вода по време на игра вкъщи, направете почивка и го настанете на семейната маса. Когато то приключи, можете да се върнете към играта. 

Щастлив край: Отначало бебето може да се опита да затвори устните си около ръба на чашата. С практиката то ще научи как функционира пиенето от чаша.

инструкции за хранене

Източници:

Black MM, Aboud FE. Responsive feeding is embedded in a theoretical framework of responsive parenting. J Nutr 2011; 141(3): 490-4.  

Caton SJ, Blundell P, Ahern SM et al. Learning to eat vegetables in early life: the role of timing, age and individual eating traits. PLoS One 2014; 9(5):e97609.  

Mura Paroche M, Caton SJ, Vereijken C et al. How infants and young children learn about food: A systematic review. Front Psychol 2017;  

8:doi.10.3389/psyg.2017.01046.  

Nicklaus S. Complementary feeding strategies to facilitate acceptance of fruits and vegetables: A narrative review of the literature. Int J Environ Res Public Health 2016; 13(11):1160; doi: 10.3390/ijerph13111160.