Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
сподели този Статия
X

Храненето по време на бременност – въпроси и притеснения

(0 отзиви)

Бременността е вълнуваща, но напълно различна за всяка жена. Предлагаме ви отговори на някои от обичайните въпроси, свързани с притеснения по време на бременността, както и  стъпки, които можете да следвате, за да се чувствате по-добре по време на този период.

четвъртък, декември 06, 2018

Апетит към определени храни.

Въпреки, че никой не знае защо се появяват, безброй майки са имали такива предпочитания. В дадени моменти майката изпитва глад за конкретни неща - от диня и шоколад до горещ сос върху сладоледа й.

Какво можете да направите:
• Не се притеснявайте – това е нормална част от бременността!
• Яжте разумни количества, за да може да поддържате здравословно тегло.

Сутрешно гадене
Гаденето и повръщането са доста некомфортно и тежко състояние при доста майки, особено в първия триместър. Причината е неизвестна, предполага се, че се дължи на хормонални промени или понижаването на кръвната захар по време на ранната бременност (първи триместър). Както подсказва името, то често се случва сутрин, но може да се прояви по всяко време на деня!

Какво можете да направите:
• Яжте по-малки количества храна.
• Избирайте храни, които са питателни и приемайте малки порции. 
• Възможно е да започенте да усещате всякакви миризми и от това да ви се гади повече. Опитайте да избягвате силните миризми. 
• Избягвайте пикантните храни. Хапвайте малка закуска преди лягане и след събуждане, като например препечена филийка или соленки.
• Ако приемате витамини за бремеени, нека да бъдат с или по време на храна.
• При тежко повръщане се посъветвайте с вашия лекар.

Запек
Хормоните по време на бременността отпускат чревните мускули и забавят движението на храната през червата. Бебето ви също оказва натиск върху тях, което забавя процеса още повече.

Ето няколко съвета за подобряване на ситуацитя:
• Пийте много течности всеки ден, като вода, безкофеинов чай, сок от сливи, мляко супи и др. 
• Приемайте повече храни богати на фибри, като плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни.
• Бъдете по-активни - редовните разходки и упражнения могат да помогнат.

Подути глезени
Отокът в глезените е често срещана нежелана реакция при бременността. Тялото ви задържа повече течности. Хормоналните промени също могат да допринесат за подуването. Обикновенно са по-забележими вечер, особено ако сте стояли цял ден права.

Ето няколко съвета, които могат да помогнат за облекчаване на този неприятен симптом:
• Пийте много течности.
• При всяка възможност, поставяйте краката си на високо, което ще помогне на кръвотока.
• Не носете тесни обувки.
Ако отоците ви притесняват се консултирайте с вашия лекар.

Киселини в стомаха
Ако имате киселини, значи усещате парене в средата на гърдите. Това може да се случи, защото бебето ви притиска стомаха и червата, мускулите в горната част на хранопровода се отпускат и стомашните киселини навлизат в него като това създава неприятното усещане за парене.

Опитайте се да промените менюто си, за да облекчите киселини:
• Яжте по-малки порции но на често и се хранете бавно.
• Избягвайте мазни и пикантни храни.
• Опитайте се да изчакате поне час, след като се нахраните, преди да си легнете.

Консултирайте се с вашия лекар, преди да приемете някакви медикаменти за това състояние, тъй като много от тях съдържат високи нива на Натрий и не са подходящи за бременни.

Вегетарианство
Вегетарианските и веганските диети са безопасни по време на бременност - ако са добре планирани с висококачествени протеини и добър баланс на пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци и здравословни мазнини.

Ето няколко полезни съвета:
• Посъветвайте се с вашия лекар за пренатална добавка, съдържаща Витамин В12, Витамин D, фолиева киселина, Желязо, Калций и Цинк, за да добавите хранителни вещества, които може да липсват в вашата диетата.
• Информирайте вашият лекар ако сте (или планирате да станете) вегетарианец или веган.

Избягване на млечни храни
Ако не ядете млечни продукти, не се притеснявайте, и без тях е възможно да се снабдите с достатъчно Калций!

Обмислете тези опции, когато пазарувате:
• Изберете продукти, които съдържат Калций, като прясно изцеден портокалов сок, соево мляко, бадемово мляко и зърнени храни. Те са добър вариант за заместител на млечните продукти.
• Приемайте хранителна добавка съдържаща Калций. Немлечните източници на Калций не се абсорбират толкова добре от организма, така че може да се наложи да приемате добавка.
• Имайте предвид, че Витамин D подпомага усвояването на Калций. Той се среща предимно в млечните продукти, така че може да се наложи допълнителен прием, ако не се излагате често на слънчева светлина.

Високо кръвно налягане
Високо кръвно налягане, възникнало по време на бременност се нарича гестационната хипертония и изисква сериозното внимание на вашия лекар.

При случай на гестационна хипертония внимавайте за:
• Регулирайте храненето си и не наддавайте прекомерно на тегло.
• Останете активни, разхождайте се повече.
• Избягвайте алкохола и тютюна.
• Уведомете вашия лекар, ако приемате лекарства без рецепта или лекарства, отпускани по лекарско предписание.

Гестационен диабет
Ако имате гестационен диабет, винаги следвайте съветите на вашия лекар. Все още не е известна конкретната причина, но учените предполагат, че хормоните на бременността пречат на функциите на инсулина на бъдещата майка. Това от своя страна води до дисбаланс и на инсулина при бебето, което от своя страна води до високи нива на глюкозата в кръвта. Бебетата, родени с небалансиран инсулин попадат в рискова група за затлъстяване или диабет в по-късен етап от живота. Лечението при гестационен диабет има за цел да поддържа нивата на кръвната захар оптимални за тези при бременност. Лечението на това състояние винаги включва специални хранителен режим и планирана физическа активност. 

Бременна сте с повече от едно бебе
Бременността с близнаци или повече бебета, означава, че се нуждаете от повече калории. Как да разберете какви ще са нуждите ви от калории и хранителни вещества?
 • КОнсултирайте се с вашия лекар, тъй като случаите варират в зависимост от това дали сте започнали бременноста с под- или с наднормено тегло. 

Крампи 
Крампите най-често се проявява през нощта и могат да бъде страничен ефект при бременността през третото тримесечие и често са причинени от допълнителната тежест, която носите. 

Ето няколко съвета, които могат да ви облекчат:
 • Правете леки упражнения на краката - разтягайте пръсците и огъвайте глезените си.
 • Приемайте достатъчно Калций. Това е добре за здравето на костите, но също така играе ключова роля в облекчаване на мускулните крампи. Обикновено хранителните добавки с Калций са в съчетание с Магнезий, минерал който спомага усвояването на Калция и отпуска мускулите. 

Всяка бременност е различна, може да имате някои от тези проблеми, но може да нямате и никакви. Просто знайте, че по голямата част от тях могат да бъдат контролирани. Преди всичко за да сте здрави и в добро състояние,  винаги следвайте съветите на вашия лекар, той най-добре познават вас и вашата бременност!

Прочетете повече

Присъединете се към клуб "Моите първи 1000 дни"

Съвети за родители само на един клик!

  • Научете повече за храненето на детето
  • Изпробвайте практически апликации
  • Получете бързо помощ и отговори на вашите въпроси

Нека да започнем!

Отзиви за статията

0 отзиви