MyFeed Personalized Content
Статии
Добави в моите любими

Значението на семейното хранене и възможността бебето да бъде водещ фактор.

5минути За четене Юни 27, 2024

Доказано е, че честото споделяне на семейни ястия подпомага по-здравословното хранене и намалява риска от наднормено тегло при малките деца и децата в предучилищна възраст. Много родители смятат, че съвместното хранене е чудесно средство за сплотяване на семейството и предоставя спокойна и забавна атмосфера, в която децата да придобият здравословни хранителни навици и добри маниери на хранене. Създаването на удобен режим на хранене за Вашето бебе ще му помогне да разшири разнообразието и броя на допълнителните храни, които консумира.  

Важно е времето за хранене да носи уют и да бъде приятно преживяване за Вашето бебе. Сега е чудесно време да обмислите стиловете и практиките си на хранене, за да сте сигурни, че Вие и Вашето семейство създавате среда, която насърчава и подкрепя отзивчивото хранене.  

Забрани и препоръки за лесно, безпроблемно и споделено хранене

✔ Направете така... че семейното хранене да бъде приоритет. Хранете се на една маса и по едно и също време всеки ден, доколкото това е възможно. Насърчавайте бавачките и другите лица, които се грижат за Вашето мъниче, да правят същото. 

✘ Не позволявайте… на бебето да пропусне някоя възможност. Дори ако обстоятелствата са такива, че то вече е яло. Настанете го на масата и ако показва признаци на глад, предложете му избор от храни, подходящи за вземане с пръсти, така че то все пак да участва в храненето. Меки плодове или добре сварени зеленчуци с големината на хапки са още една възможност да осигурите питателна храна. Ако не е гладно, не го притискайте да яде. Оставете го да седне на масата и да наблюдава как семейството се храни здравословно.

✔ Уверете се, че… бебето Ви седи удобно, и превърнете храненето в позитивно преживяване за всички. 

✘ Не поставяйте… бебето си в положение, в което то не може да вижда останалите членове на семейството или храната им.

✔ Направете така, че… бебето да може да вижда как Вие и другите членове на семейството му демонстрирате добро поведение и маниери на хранене. 

✘ Не яжте… храната си бързо или разсеяно. 

✔ Избирайте… здравословни храни за бебето и за останалите членове на семейството. 

✘ Не предлагайте… на масата нездравословни закуски, сладки напитки или сладкиши. 

✔ Взаимодействайте… с бебето и останалите членове на семейството. Оживените разговори, контактът с очите и усмивките между родителите и малчуганите правят преживяването приятно за всички Вас. 

✘ Не включвайте… телевизора и не използвайте телефони или други екрани на масата. 

Какъв е ВАШИЯТ характер според начина на хранене? 

Сега, когато бебето е започнало да се присъединява към семейното хранене, е лесно да влезете в модел на поведение, който не е съвсем идеален. Личните характеристики на родителя по отношение на храненето, могат да се определят още в началото на родителския му път. От значение е да се мисли колкото за начина, по който представяте храна на бебето, толкова и за това какво му предлагате.

Научните изследвания подкрепят практиката на отзивчиво хранене. Родителят решава какви здравословни храни да предложи и кога, а бебето решава дали и колко иска да яде. Освен това родителят създава грижовна, комфортна атмосфера по време на семейното хранене – позитивна и ангажираща, без да оказва натиск за ядене. Сигналите на бебето за глад и ситост се зачитат. 

Разпознавате ли себе си в тези четири описания за „характер според начина на хранене“? 

Снизходителен 

Характеристики на хранене: Не обръщате внимание на признаците на глад или ситост на бебето, нито се притеснявате дали храната, която му предлагате, е здравословна или балансирана. Ако бебето Ви има бутилка, вие му я подръпвате. Вие или бебето често гледате телевизия или използвате екрани, докато се храните, и не взаимодействате помежду си. Не сте склонни да ограничавате сладките или нездравословните храни.  

Мнението на експерта: Снизходителният подход при хранене не е препоръчителен. Изследванията показват, че този тип личностен подход към храненето се свързва с по-ниско качество на хранителния режим и по-високо тегло при децата. 

Ограничителен 

Характеристики на храненето: Контролирате колко яде бебето и внимавате да не му предлагате прекалено много. 

Мнението на експерта: Ограничаването на количеството храна, което бебето консумира, не се препоръчва. Проучванията показват, че родителите на по-едри бебета са склонни да се притесняват, че бебето им е твърде голямо. Въз основа на това се опитват да ограничат количеството храна, което то изяжда. Не забравяйте, че за здравословния растеж на бебето е необходимо то да реши от колко храна има нужда.  

Оказващ натиск 

Характеристики на храненето: Опитвате се да увеличите количеството на храната, която бебето изяжда, като го притискате да изяде още една лъжица или да довърши купичката си и го хвалите след всяка хапка. Понякога храната се използва за успокояване на бебето, дори когато то не показва признаци, че е гладно. 

Мнението на експерта: Тази настойчив характер при хранене не се препоръчва. Изследванията разкриват, че принуждаването на бебето да яде повече, отколкото иска, може да има отрицателен ефект върху растежа му и всъщност да доведе до това то да яде по-малко видове здравословна храна, когато порасне. 

Отзивчив 

Характеристики на хранене: Позволявате на бебето да решава колко да яде и обръщате внимание, когато то показва, че е гладно. Оставяте го да Ви каже кога се е заситило, а след това не го насърчавате да продължава да яде, ако му е било достатъчно. 

Мнението на експерта: Отзивчивото хранене е препоръчително. Проучванията свързват този подход с качеството на здравословното хранене и здравословния растеж на децата.   

Източници: 

Black MM, Aboud FE. Responsive feeding is embedded in a theoretical framework of responsive parenting. J Nutr 2011; 141(3): 490-4.  

Dattilo AM Programming long-term health: Effect of parent feeding approaches on long-term diet and eating patterns. In: Early nutrition and long-term health, mechanisms, consequences and opportunities. Ed., Saavedra and Dattilo, Elsevier, 2017: 471-95.